DE SNELWEG NAAR RUST

DE SNELWEG NAAR RUST
9 februari 2021 Frouke Loopik
Kom tot rust bij Frouke Loopik, life coach uit Rotterdam

Je hebt niet zoveel nodig voor een beetje meer rust.

Vorige week vroeg iemand aan het eind van een sessie hoe hij op een snelle manier de rust en het contact met zichzelf weer kon herstellen. Met name als je onder druk staat, kan je het makkelijk kwijtraken en daardoor vergroot de spanning in je lijf. Daarbij ontwikkel je een soort tunnelvisie om te kunnen dealen met de druk en de stress die erbij komt, waardoor je grenzen overschrijdt en ook je relaties onder druk komen te staan. Want echt gezellig ben je niet meer.

In deze blog vertel ik je wat mijn antwoord was en hoe jij daar ook gebruik van kunt maken.

Elke keer een hele meditatie doen, een bodyscan (download hem hier) of andere oefening, kan soms niet. En dan wil je natuurlijk toch iets hebben wat je IN het moment meteen kunt gebruiken.

Ik heb erover nagedacht en kwam hier op uit:

  1. Ik heb geen tool die jou snel kan helpen
  2. Jij hebt dat wel

Het is vrij simpel

Zodra je je aandacht naar binnen richt, ontstaat er namelijk rust. Je hebt er alleen je focus en je lichaam voor nodig. Maar om daar goed te kunnen komen zonder hulpmiddelen, vraagt wat oefening. Verderop in de tekst geef ik je een stappenplan dat je altijd en overal kunt inzetten als:

  • je hoofd overloopt
  • je je gespannen voelt
  • je emoties hoog zitten
  • je overmand wordt door emotie
  • je de verbinding met anderen kwijt bent (dat is een signaal dat je de verbinding met jezelf ook kwijt bent)
  • je alleen nog maar aan het werk bent
  • je moeilijk kunt ontspannen
  • je onterecht snauwerig of kortaf bent

Intense omstandigheden

Kijk, in sommige situaties wordt je min of meer gedwongen om met je aandacht naar binnen te gaan. Bijvoorbeeld in een coachsessie, een zweethut, een float cabine, een uitdagende workout, een yoga flow, als je veel pijn hebt of iets anders intens. Dan heb je geen keuze en gebeurt het min of meer vanzelf. Als je dat niet doet, is een mogelijk alternatief namelijk dat je angstig of paniekerig zou kunnen worden, of dat je het niet volhoudt. Je moet diep gaan.

Nu zijn dat situaties die je niet altijd zelf kan of wil creëren, dus moet je iets anders doen wanneer het nodig is en je er alleen voor staat. Zodra je aan jezelf merkt dat je last hebt van één van de dingen uit het bovenstaande lijstje, stop je met alles wat je aan het doen bent. Of het nou een gesprek is, de afwas, een wandeling of werk.

Je stopt. 

Je hebt namelijk zojuist een belangrijk signaal van jezelf bewust opgepikt en daar moet je gebruik van maken voordat je weer opgeslokt wordt door je to-do lijstje. ​Als je niet meteen kan stoppen (bijvoorbeeld tijdens het autorijden), dan maak je gebruik van de eerstvolgende gelegenheid die zich presenteert. Desnoods stel je een reminder in.

Stappenplan

Zodra je dat moment neemt, ga je even zitten als dat mogelijk is. Neem minimaal vijf minuten de tijd.

  1. Sluit je ogen en haal diep adem, adem rustig uit.
  2. Sluit alles en iedereen buiten.
  3. Focus alleen nog maar op jezelf en op je lichaam.
  4. Haal nog een keer diep adem en adem rustig uit.
  5. Focus op het gebied rond je maag en breid je focus langzaam uit naar de rest van je lijf.
  6. Vraag 1 aan jezelf: wat voel ik nu, wat gebeurt er in mijn lijf?
  7. Vraag 2: wat vertelt dit mij over wat ik nu ervaar of de situatie waarin ik mij bevind?
  8. Vraag 3: waar heb ik behoefte aan?
  9. Blijf even rustig zitten in contact met je gevoel, BEN gewoon even.
  10. Als je voelt dat het voldoende is (dat kun je niet afdwingen, je voelt het vanzelf);
  11. Haal nog een keer diep adem en adem rustig uit.
  12. Breng je aandacht naar je voeten.
  13. Wiebel even met je tenen en voel je voeten bewust.
  14. Kom op je eigen tempo weer terug en open je ogen.
  15. Merk op hoe je je nu voelt vergeleken met hiervoor.
  16. Schrijf jouw antwoorden op de 3 vragen meteen op.

Doe het vaker

Zestien stappen, lijkt een hele waslijst en misschien onmogelijk om allemaal te onthouden of te doen als de nood hoog is. Maar het is niet zo moeilijk als je denkt. Het is eigenlijk heel natuurlijk om te doen en zodra je het een paar keer geprobeerd hebt, weten je lijf en je brein precies wat de bedoeling is. Doe het dus ook op momenten dat je het niet echt nodig denkt te hebben. Hoe vaker je het toepast, hoe makkelijker en sneller het gaat. Tot je op een gegeven moment alleen nog maar aan je voeten hoeft te denken om automatisch diep in te ademen en wat rust te creëren voor jezelf.

Toen ik net gestart was met mijn ontwikkeling tot coach, oefende ik dit soort dingen dagelijks in de metro onderweg naar mijn werk. Het was voor mij de perfecte manier om mijn werkdag te starten en om tot rust te komen voordat ik thuis kwam na een intensieve werkdag. Ik doe het vandaag de dag nog met enige regelmaat en mijn vaardigheid hierin verbetert zich ook nog steeds.

Waarom dit advies

Waarom adviseer ik je dit te doen? Omdat je er niets en niemand voor nodig hebt. Als je dit onder de knie krijgt, kun je altijd en overal zorgen dat je kalmeert, dat je gegrond bent, dat je je hoofd even leeg maakt, dat je bewust leert voelen wat iets met je doet en waar je grenzen liggen. Je bent niet afhankelijk van een app, van een coach of een gadget. Je lichaam heb je altijd bij je. Maak er goed gebruik van.

In mijn praktijk begeleid ik mensen die met veel stress te maken hebben en onder hoge druk staan. De oorzaken van stress kunnen heel verschillend zijn maar ze hebben allemaal als resultaat dat je het contact met jezelf in meer of mindere mate kwijt raakt.

Benieuwd wat ik voor jou kan betekenen? Klik hier om vragen te stellen en telefonisch kennis te maken.

Ik coach harde werkers naar meer rust, ontspanning, energie en plezier. Zonder in te leveren op ambities. Wil je meer weten over mijn werkwijze en wat de mogelijkheden zijn, kijk hier verder.

Meer inspiratie en coaching in je mailbox? Meld je dan hieronder aan voor mijn e-mails.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button