EVEN DE WEG KWIJT?

EVEN DE WEG KWIJT?
23 november 2017 Frouke Loopik
Jezelf kwijt zijn blog door Frouke Loopik

Hoe pak je de draad weer op als je jezelf even kwijt bent?

Soms ben je jezelf of je weg even kwijt. Kan door van alles komen. Meestal zijn het omstandigheden die zoveel van je vragen dat je voor langere tijd in een overlevingsstand komt te staan. Het gevoel van jezelf kwijt zijn, is een teken dat je iets mist. In deze blog vertel ik je waarom je jezelf kwijt bent en wat je eraan kunt doen.

Jezelf zijn, kan best een uitdaging zijn. Afgezien van wat anderen over je denken, heb je zelf ook nog allerlei overtuigingen en meningen over jezelf die het je extra lastig maken. Je kunt heel ver van jezelf verwijderd raken en de weg terug is niet altijd even makkelijk te vinden.

De signalen van je lichaam

Wie je bent, ligt opgeslagen in je lichaam en je brein. Deze werken met je samen o.a. door je constant signalen te geven. Dat doen ze via je zintuigen. Die pikken prikkels op vanuit je omgeving en je brein zet dat weer om in informatie. Een deel van die informatie wordt vertaald naar emoties en die hebben de functie om jou dingen duidelijk te maken:

  • wanneer je je grenzen over gaat
  • waar je behoefte aan hebt
  • wanneer je moe bent
  • of er gevaar dreigt
  • wat je fijn vindt
  • hoe je kunt ontspannen
  • wat belangrijk is voor je
  • wanneer je alert moet zijn

Het lichaam en emoties

Hier is veel over te schrijven. Om er geen essay van te maken, leg ik het kort door de bocht uit.

Stress zet je lichaam in een overlevingsstand maar je brein en lichaam zijn alleen ingericht op het verwerken van kortdurende stress. Langdurige stress heeft daarom enorm veel nadelige effecten. Maar het is precies langdurige stress waar veel mensen in de huidige tijd last van hebben.

Doordat je te lang in die overlevingsmodus bent, sta je langdurig onder spanning waardoor o.a. bepaalde spieren zich heel lang aanspannen. Dat zorgt ervoor dat je ademhaling minder diep komt en mede daardoor raak je afgesneden van je gevoel en je emoties. De signalen die je normaal gesproken ontvangt, worden niet allemaal meer afgegeven of je kunt ze niet meer voelen.

Maar niet gevreesd, je kunt al die spanning loslaten en jezelf vrij maken. Dat is de weg terug naar jezelf.

De weg terug

Jij bent er altijd en je lichaam heb je altijd bij je, daar kun je niet van los komen. Maar ook al heb je dat lichaam de hele dag bij je en geeft het jou de hele dag signalen dan kun je nog een meester zijn geworden in het negeren ervan. Uiteindelijk ga dat merken door deze dingen:

  • je blijft doorlopen met kwaaltjes en pijntjes
  • je bent moe maar blijft doorgaan
  • je weet niet goed wat je voelt
  • hoofdpijn
  • slecht in slaap komen en/of doorslapen
  • rust nemen, vind je moeilijk
  • huilbuien
  • prikkelbaar zijn

Juist omdat je je lijf altijd bij je hebt, is dat de perfecte brug om weer terug bij jezelf te komen.

Wat je kunt doen

Wilhelm Reich snapte dat rond 1920 al. Hij werkte samen met Freud en gebruikte het lichaam als spiegel van de persoonlijkheid en de behandeling van emotionele blokkades. Hij was een wat controversiële wetenschapper en kwam tot eigen inzichten over het menselijk karakter. Reich was de eerste die de psychoanalyse verbond aan het lichaam. Zo ontstond een nieuwe behandelmethode op basis van ademhaling, aanraking en beweging.

Vergelijk het met de mythe over de draad van Ariadne (ontdek hier wat dat is). Je kunt je lichaam zien als de draad in het doolhof die er is om jou te helpen de weg terug naar de ingang te vinden.

Het is tijd om het contact met jezelf te herstellen. De verbinding tussen het denken en voelen, je hoofd en je hart.

Om te beginnen, is het belangrijk dat je brein en je lichaam het sein “veilig” krijgen. De constante spanning moet doorbroken worden zodat je gaat ontspannen. De makkelijkste weg om dat te doen, is via je lichaam. Hieronder drie dingen die je alvast een beetje kunnen helpen.

  1. Sporten

Krachttraining of duursport. Je spieren aanspannen zodat ze daarna kunnen ontspannen. Daarnaast dwingt sporten je om dieper adem te halen, je grenzen te verleggen en in beweging te komen. Zodra je lijf in beweging wordt gezet, volgt je psyche vanzelf. En natuurlijk: dopamine! De neurotransmitter die een rol speelt in het beloningssysteem van ons brein.

  1. Wandelen

Rustig wandelen in de natuur brengt je systeem weer in balans. Het stimuleert beide hersenhelften om informatie uit te wisselen en te verwerken. Je ademt dieper in. De natuur is een bewezen helende omgeving om te zijn. En natuurlijk: serotonine! De neurotransmitter die een rol speelt in het ervaren van een geluksgevoel en positieve stemming.

  1. Aanraking

Aanraking is een zeer basale primaire levensbehoefte. Baby’s overleven en ontwikkelen zich niet goed zonder aangeraakt te worden, zo belangrijk is het. En zo belangrijk is het ook voor volwassenen. Het brengt je tot rust, je ervaart liefde en steun. En natuurlijk: oxytocine! Het knuffelhormoon dat een rol speelt bij sociale binding en gevoelens van plezier.

Welke rol heeft coaching als je jezelf even kwijt bent? Bij een coach die naast alle gesprekstechnieken en tools ook lichaamsgericht werkt, sla je bovengenoemde drie vliegen en meer in één klap.

  • je krijgt de kans om je verhaal te delen en gehoord te worden
  • samen met je coach creëer je overzicht
  • je verlegt je grenzen en komt uit je comfortzone
  • je coach zet jou letterlijk en figuurlijk in beweging
  • je lichaam en brein kunnen eindelijk ontspannen
  • je komt uit de overlevingsmodus
  • je ontdekt weer wie je echt bent

Je kunt zelf al de eerste stappen zetten. Wil je sneller verder komen? Schakel dan een coach in.

Benieuwd wat ik voor je kan betekenen? Klik hier om vragen te stellen en telefonisch kennis te maken.

In mijn praktijk begeleid ik mensen die met veel stress te maken hebben en onder hoge druk staan. De oorzaken van stress kunnen heel verschillend zijn maar ze hebben allemaal als resultaat dat je het contact met jezelf in meer of mindere mate kwijt raakt.

Ik coach harde werkers naar meer rust, ontspanning, energie en plezier. Zonder in te leveren op je ambities. Wil je meer weten over mijn werkwijze en wat de mogelijkheden zijn, kijk hier verder.

Wil je inspiratie en coaching in je mailbox? Meld je dan hieronder aan voor mijn e-mails.

Comment (1)

  1. Erika 3 jaar geleden

    Goede blog, heel herkenbaar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button