HEB IK EEN BURN-OUT?

HEB IK EEN BURN-OUT?
11 maart 2020 Frouke Loopik
Heb ik een burn out?

Hoe weet je zeker of je een burn-out hebt?

Als je een burn-out hebt, kun je van de één op andere dag je bed niet meer uit. Dat is wat veel mensen denken en dat wordt dan ook veel gebruikt als indicatie om te bepalen of je al dan niet een burn-out hebt. Laat ik maar meteen zeggen dat deze aanname niet klopt.

Een burn-out iets wat zich opbouwt, soms jarenlang, en er in sluipt. Daardoor merk je het pas als het te laat is. Maar niet alles wat de klok slaat, is ook daadwerkelijk een burn-out.  Deze blog vertelt je waar je op moet letten en hoe je kunt herstellen van een burn-out.

Burn-out is meer dan een gevoel van overspannen zijn. Het is niet alleen psychisch maar ook zeer fysiek. Doordat je langere tijd onder spanning hebt gestaan en stress hebt ervaren, heeft jouw lichaam onder spanning en stress moeten functioneren. Om dat goed te kunnen doen, heeft het een stressrespons ingezet. Het probleem is dat die stressrespons bedoeld is om effectief een crisis door te komen over een korte tijdsperiode. Wanneer je lichaam noodgedwongen langer in die respons moet blijven omdat er onvoldoende herstelmomenten zijn, put je het uit. Waar niet IN actie kunnen komen een kenmerk is van depressie, is niet UIT actie kunnen komen een kenmerk van burn-out.

Lijstjes helpen

Die uitputting is echt. Je brein is uitgeput, je zenuwstelsel is uitgeput, je bijnieren zijn uitgeput. Het is belangrijk dat je deze klachten heel serieus neemt. Je stelt je niet aan en je verzint het niet. Lijstjes helpen een beetje extra om te (h)erkennen dat het over jou gaat, dus heb ik er hier één voor je opgenomen. Als je meerdere punten van dit lijstje af kan vinken, is de kans groot dat je in een burn-out zit of er op afstevent:

  • Je komt moeilijk in slaap
  • Meerdere keren per nacht word je plotseling wakker
  • Je gedachten zijn niet te stoppen
  • Alles overdenken, neemt je volledig in beslag
  • Stilzitten, lukt niet goed
  • De adrenaline voel je regelmatig door je lijf gieren
  • Je armen en benen doen onverklaarbaar pijn
  • Je voelt een soort “stroomstoten” in je lijf
  • Je hebt last van paniekaanvallen
  • Af en toe heb je hartkloppingen
  • Je bent moe maar je kunt niet uitrusten
  • Het is moeilijk om je aandacht ergens lang bij te houden
  • Lezen lukt niet meer
  • Je hebt onverklaarbare huilbuien
  • Je voelt je snel opgejaagd
  • Je bent vergeetachtiger
  • De draad van gesprekken raak je makkelijk kwijt

Dit zijn veel voorkomende symptomen maar je kunt heel goed last hebben van meer klachten dan in dit lijstje staan.

Wat iemand als spanning en stress ervaart, is per persoon verschillend. Het hoeft niet alleen maar door werk te komen, vaak genoeg is het een combinatie van factoren. Een werkplek waar je niet goed tot je recht komt, aanvaringen met collega’s of leidinggevenden gecombineerd met perfectionisme of een gebrek aan gezonde grenzen is bijvoorbeeld een recept voor burn-out.

Wie krijgt sneller een burn-out?

Heel kort door de bocht gezegd; sommige mensen hebben er meer de persoonlijkheid voor dan anderen. Er is geen vastomlijnd profiel van mensen die burn-out krijgen hoor. Andersom bekeken, hebben veel mensen die burn-out krijgen wel één of meerdere overeenkomsten in hun karakter.

Het zijn meestal doorzetters, harde werkers, perfectionisten, mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, kartrekkers, geen 9 tot 5 mentaliteit, ze leggen de lat hoog, zijn streng voor zichzelf, zorgen veel voor anderen, cijferen zichzelf weg, zijn gevoeliger voor hun omgeving dan ze denken en zijn het contact met hun gevoel in meer of mindere mate kwijt.

Herstellen, is een werkwoord

Herken je iets van jezelf? Je ziek melden en wachten tot je je beter voelt, is niet de oplossing. Ga naar je huisarts en bespreek hoe het met je gaat. Zoek goede begeleiding om te herstellen van je burn-out. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, is alleen rust nemen niet voldoende. Uit een burn-out komen en herstellen, is een actief proces. De patronen ontdekken en doorbreken die tot je burn-out geleid hebben, kan samen met een coach.

Lichaamsgerichte coaching, is zeer geschikt om spanning af te voeren, het contact met je lijf te herstellen, je stressrespons tot rust te brengen en bewust te worden van je eigen grenzen.

 

Wil je graag coaching vanuit je inbox, meer tips en inspiratie ontvangen? Meld je dan aan voor mijn e-mails.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button