DE BESTE MOTIVATIE

DE BESTE MOTIVATIE
17 november 2017 Frouke Loopik
Coaching door Frouke Loopik, de beste motivatie

Motivatie komt niet vanzelf en voor de beste motivatie moet je iets doen.

Vanmorgen stond ik op en voor het eerst wilde ik me afmelden voor de training. Een all time low voor mij. Veel buikpijn, zo erg dat lopen moeite kostte en de trap weer een uitdaging was. Daarbij heb ik een knieblessure. Samen vond ik het genoeg en een plausibel excuus om niet te gaan trainen. Wat ik nog niet wist, was dat ik mezelf zou gaan overtreffen die ochtend.

Motivatie is onzin

Waarschijnlijk denk je dat je gemotiveerd moet zijn om je doelen te bereiken of een specifieke taak te verrichten. Dan help ik je meteen uit de droom; motivatie zoals wij dat kennen, is onzin. Het komt niet voordat je ergens aan begint. Er komt geen moment waarop je je super gemotiveerd voelt, dus wacht daar niet op. Motivatie ontstaat vooral als je ergens aan begint. Het is een gevoel dat logischerwijs volgt na de actie.

Eenmaal in de sportschool was ik er nog niet helemaal klaar voor. Ik schreef het net al, een all time low. Maar het fijne aan een personal trainer is dat je gewoon aan het werk gezet word. Dus ging ik aan de slag. Weinig gemotiveerd, zeg ik eerlijk. Tot ik er zin in kreeg door een stevige oefening. Maar de echte motivatie kwam toen ik iemand anders de kantjes ervan af zag lopen.

Ik hoorde haar zeggen dat ze wel genoeg had gedaan. Ik zag hoe ze die laatste set afraffelde en stopte voordat ze hem voltooid had. Ik zag hoe ze zonder een druppel zweet en haar haren mooi in model, van dat apparaat afstapte. Ik raakte geïrriteerd. Waarom? Omdat het me eraan herinnerde waar ik het zelf allemaal voor deed en hoever ik bereid was ervoor te gaan.

Lijkt misschien gek, zo werkt dat bij mij. Ik heb soms een confrontatie nodig om wakker te worden. Veroordeelde ik deze persoon daarom? Absoluut niet, ik heb geen idee waarom ze zo trainde. Wat het wel met mij deed, is dat ik weer besefte hoe ík wilde trainen en waarom. Ik dacht weer aan mijn eigen doelen.

Zo zorg je voor echte motivatie

  1. Weet dat motivatie pas komt als je aan de slag gaat. Niet ervoor.
  2. Los het “probleem” op! Doe moeite om het uit de weg te ruimen, zodat je geen excuus meer hebt.
  3. Wees bruut eerlijk tegen jezelf. Ik weet het heus wel als ik me ergens onder vandaan probeer te kletsen. Jij ook.
  4. Denk aan succeservaringen die je gehad hebt. Ik denk bijvoorbeeld aan alle trainingen die ik voltooid heb waarin ik mezelf verbaasd heb.
  5. Wie laat je zitten of stel je teleur? Ik dacht hier aan mijn trainer en dat ik hem moet gaan appen om af te zeggen, wat een loser vind ik mezelf dan. En ik weet wat hij gaat zeggen: ‘Kom gewoon en laat me je helpen’.
  6. Schakel een hulplijn in. Ben je goed in uitstellen of afstellen? Bel iemand die jou even een duwtje in de rug kan geven en geen smoesjes van je accepteert.
  7. Ga jezelf voorbereiden om te doen wat je voorgenomen had. Trek je sportkleding aan, pak je tas in. Als ik eenmaal bij dit punt ben, weet ik dat ik toch wel ga, al is het nog met tegenzin.
  8. Denk er niet verder over na, ga het doen.
  9. Geef jezelf een peptalk. Vertel jezelf onderweg wat dit je op gaat leveren, hoeveel beter je jezelf straks voelt. Maak er een lang verhaal van.
  10. Denk aan je doel! Make the goal delicious! Wat gaat dit je opleveren?

Laat ‘wat je niet wil’ voor je werken

Soms werkt weten wat je niet wil ook lekker motiverend. Weten wat je niet wil, zorgt ervoor dat je steeds scherper krijgt wat je wél wil. Blijf er dus niet in hangen, bedenk er meteen achteraan wat je dan wel wil. Bij voorkeur doe je dat direct en creëer je een nieuwe succeservaring. Het feit dat je het alleen al doet, is een overwinning op jezelf. Je kunt dus rekenen op een boost voor je zelfvertrouwen en dat vergroot weer de kans dat je de volgende keer makkelijker over je eigen excuses heen stapt.

Maak het concreet

Stel concrete doelen voor jezelf en werk er naartoe, hou je progressie bij. Denk eraan om het met plezier te doen en je doelen bij te stellen als dat nodig is, ook naar beneden. Dat je niet altijd sterk kunt zijn, is in de sportschool waar maar ook in je dagelijks leven. Soms moet je eerst herstellen om daarna sterker terug te komen.

Terug naar vanmorgen, ik vertel je nog even snel hoe ik mezelf overtroffen heb. Na een laatste benchpress een paar weken terug van 32,5kg ben ik vandaag tot 38kg gekomen. Als je niet aan fitness doet, zegt dat je misschien helemaal niets. Voor mij is het weer een stap vooruit en bewijs dat ik steeds sterker word. Ik ga die 50 halen, wanneer weet ik nog niet maar dat het gebeurt weet ik zeker.

De buikpijn van deze ochtend is weg, de trap ging prima. De Crohn-vermoeidheid heeft plaats gemaakt voor een post-workout vermoeidheid en trots. Ik ben mijn gym collega dankbaar, ze heeft me precies gegeven wat ik nodig had vandaag.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button