Hoe makkelijk ben jij voor jezelf?

Hoe makkelijk ben jij voor jezelf?
17 november 2017 Frouke Loopik

Leestijd: 3 minuten

Vanmorgen stond ik op en voor het eerst sinds juni wilde ik me afmelden voor de training met mijn personal trainer. Een all time low voor mij. Veel buikpijn, zo erg dat lopen moeite kostte en de trap weer een uitdaging was. Daarbij heb ik een knieblessure. Samen vond ik het genoeg en een plausibel excuus om niet te gaan trainen. Yeah right! Wat ik niet wist, was dat ik mezelf weer zou gaan overtreffen die ochtend.

Eenmaal in de sportschool was ik er vandaag toch nog niet helemaal klaar voor. Ik schreef het net al, een all time low. Maar het fijne aan een personal trainer is dat je op een gegeven moment gewoon aan het werk gezet word. Dus ging ik aan de slag. Weinig gemotiveerd, zeg ik eerlijk. Tot ik er zin in kreeg door een stevige oefening. Maar de echte motivatie kwam toen ik iemand anders de kantjes ervan af zag lopen.

Ik had het nodig om haar te horen zeggen dat ze wel genoeg had gedaan. Ik moest even zien hoe ze die laatste set afraffelde en stopte voordat ze hem voltooid had. Ik moest zien hoe ze zonder een druppel zweet en haar haren mooi in model, van dat apparaat afstapte. Ik moest “fitness-boos” worden. Waarom? Omdat ik me moest herinneren waar ik dit allemaal voor deed en hoever ik bereid was ervoor te gaan.

Lijkt misschien gek, zo werkt dat bij mij. Ik heb soms een confrontatie met mezelf nodig om wakker te worden. Veroordeelde ik deze persoon daarom? Absoluut niet, ik heb geen idee waarom ze zo trainde. Wat het wel met mij deed, is dat ik weer besefte hoe ík wilde trainen en waarom. Ik dacht weer aan mijn doelen.

Hoe stap je over zulke excuses heen dan?

  1. Los het “probleem” op! Doe moeite om het uit de weg te ruimen, zodat je geen excuus meer hebt.
  2. Wees gruwelijk eerlijk tegen jezelf. Ik weet het heus wel als ik me ergens onder vandaan probeer te wriemelen. Jij ook.
  3. Denk aan succeservaringen die je gehad hebt. Ik denk bijvoorbeeld aan alle trainingen die ik voltooid heb en waarin ik mezelf verbaasd heb.
  4. Wie laat je zitten? Ik denk hier aan mijn trainer en dat ik haar moet gaan appen om af te zeggen, wat een loser vind ik mezelf dan. En ik weet wat ze gaat zeggen: ‘Kom gewoon en laat me je helpen’.
  5. Schakel een hulplijn in. Ben je goed in uitstellen of afstellen? Bel iemand die jou even een duwtje in de rug kan geven en geen smoesjes van je accepteert.
  6. Ga jezelf voorbereiden om te doen wat je voorgenomen had. Als ik eenmaal bij dit punt ben, weet ik dat ik toch wel ga, al is het nog met tegenzin. Ik trek mijn sportkleding aan en pak mijn tas in.
  7. Stop met zeuren en ga! Denk er niet verder over na, ga op weg.
  8. Geef jezelf een peptalk. Vertel jezelf onderweg wat dit je op gaat leveren, hoeveel beter je jezelf straks voelt. Stop niet te snel, maak er een mooi lang verhaal van.
  9. Denk aan je doel! Make the goal delicious! Oftewel, waarom wilde je dit zo graag?

Laat ‘wat je niet wil’ voor je werken

Soms werkt weten wat je niet wil ook lekker motiverend. Weten wat je niet wil, zorgt ervoor dat je steeds scherper krijgt wat je wél wil. Blijf er dus niet in hangen, bedenk er meteen achteraan wat je dan ook alweer wel wil. Bij voorkeur ga je dat direct doen en creëer je een nieuwe succeservaring. Het feit dat je het alleen al doet, is een overwinning op jezelf. Je kunt dus rekenen op een boost voor je zelfvertrouwen en dat vergroot weer de kans dat je de volgende keer makkelijker over je eigen excuses heen stapt.

Voor mij gold, dat ik niet op die manier wilde trainen. Ik wilde weer een stapje verder, sterker worden. Mijn eerste doel in juni was, sterker en fitter worden. Sinds een paar weken heb ik twee nieuwe doelen gesteld:

  • 50kg bankdrukken
  • Sterk genoeg worden om pull ups zonder hulp uit te voeren

Daar werk ik met elke training naartoe. En zelfs buiten de trainingen oefen ik met het juist aanspannen van de spieren die ik nodig heb om mijn doelen te bereiken.

Maak het concreet

Stel concrete doelen voor jezelf en werk er naartoe, hou je progressie bij. Denk eraan om het met plezier te doen en je doelen bij te stellen als dat nodig is, ook naar beneden. Dat je niet altijd sterk kunt zijn, is in de sportschool waar maar ook in je dagelijks leven. Soms moet je eerst herstellen om daarna sterker terug te komen.

Terug naar vanmorgen, ik vertel je nog even snel hoe ik mezelf overtroffen heb. Na een laatste benchpress een paar weken terug van 32,5kg ben ik vandaag tot 38kg gekomen. Als je niet aan fitness doet, zegt dat je misschien helemaal niets. Voor mij is het weer een stap vooruit en bewijs dat ik steeds sterker word. Ik ga die 50 halen, wanneer weet ik nog niet maar dat het gebeurt weet ik zeker.

De buikpijn van deze ochtend is weg, de trap ging prima. De Crohn-vermoeidheid heeft plaats gemaakt voor een post-workout vermoeidheid en trots. Ik ben mijn gym collega dankbaar, ze heeft me precies gegeven wat ik nodig had vandaag.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button