ONTSPANNING; 3 METHODES OM HET ZELF TE DOEN

ONTSPANNING; 3 METHODES OM HET ZELF TE DOEN
1 april 2020 Frouke Loopik
Ontspanning door lichaamsgerichte coaching

Zou je graag iets meer ontspanning willen?

Als je een harde werker bent die zichzelf weinig ontspanning gunt, herken je dit vast wel:

  • Je gaat door tot het af is.
  • Je cijfert jezelf weg.
  • Gewoon even doorbijten, vertel je jezelf.
  • Jouw focus is op de taak die voor je ligt.
  • Je bent soms wat kortaf tegen mensen.
  • Eigenlijk ben je best wel moe.
  • Maar je moet nog even door.
  • Je hebt geen keus.
  • Het komt wel goed.

Je gevoel moet ‘uit’

Om dit langer dan een paar uur vol te houden, moet je je lijf een beetje uitschakelen. Niet letterlijk natuurlijk. Met name het voelen van je lijf, daar is even geen ruimte voor. Want als je dat zou doen dan kun je niet zo lang achter elkaar door blijven gaan.

Dan moet je af en toe plassen, bijvoorbeeld. Of eten. En soms moet je even zitten, liggen of juist bewegen. Een nachtje 8 uur slapen. Een frisse neus halen. Je weet wel, van die dingen die mensen met een lichaam nodig hebben. Elke dag.

Er zijn mensen die een ster zijn geworden in het negeren van hun lijf en meestal daarbij ook hun gevoel.

Ben jij er zo één? Dan is deze blog voor jou.

Vooral als je dit al een tijdje doet, ben je waarschijnlijk niet vaak ontspannen. Laat dat ‘waarschijnlijk’ maar weg trouwens. Misschien denk je dat een avondje Netflix je wat ontspanning oplevert, dat is helaas slechts gedeeltelijk waar. Om echt ontspannen te zijn, moet je juist meestal iets actief doen.

Open deur

Dat kan met sporten. Inspanning, levert ontspanning op. Je spant je spieren aan, je ademhaling wordt actiever en daarna ontspant je lijf. Natuurlijk voelt dat heerlijk. Combineer het met een beetje serotonine en dopamine en je voelt je super goed. Regelmatig bewegen, is dus aan te raden. Maar er zijn methodes die verder gaan waar sporten dat niet kan.

Beter slapen

Een andere manier om gebruik te maken van de ‘inspanning-ontspanning’ methode, is de progressieve relaxatie van Jacobson. Deze oefening is heel geschikt om liggend in bed te doen voordat je gaat slapen. Het verlaagt de spierspanning in je lijf en leert jou steeds beter het verschil te voelen tussen spanning en ontspanning. Een goede begeleide versie van deze oefening kun je hier op Spotify vinden (Engels gesproken). Wil je het liever zelf doen zonder begeleiding?

Begin bij je voeten. Dat is tegenovergesteld van de begeleide versie, I know die begint bij het gezicht maar dit is hoe ik het zelf altijd doe en dat werkt. Span op een inademing je tenen aan, krul ze omhoog en hou een paar tellen vast. Op een uitademing, ontspan je je tenen weer. Voel het verschil.

Op een volgende inademing, span je je enkels aan waardoor je voeten naar je neus bewegen. Hou een paar tellen vast en laat op een uitademing weer los. Voel het verschil. Zo loop je vervolgens je hele lichaam af, spiergroepen aan- en ontspannend op je ademhaling.

Besteed na afloop even aandacht aan hoe je lichaam voelt, wat er veranderd is. Het is goed mogelijk dat je voor dat moment al in slaap bent gevallen. Geen probleem, dan heeft het gewerkt.

Bewuster van wat je voelt

Een laatste methode die ik je hier nog mee wil geven, is Focusing. Althans, een deel daarvan. Focusing, is een vakterm. Hoe die methode tot in de puntjes werkt, kun je online en in boeken vinden als je je erin zou willen verdiepen. Hier deel ik een stukje ervan zodat je alvast meer kunt gaan ontspannen zonder een coach of therapeut in te huren.

Ga zitten of liggen in een ontspannen houding, op een plek waar je even door niemand gestoord kunt worden. Zet desnoods om daar zeker van te zijn lekker een noise cancelling koptelefoon op. Dit is één van de beste die nu verkrijgbaar is.

Sluit je ogen, haal een paar diep adem, zucht lekker en breng je aandacht naar binnen, je lijf in. Begin bij je keel, je borst en je buik. Misschien voel je in eerste instantie niets. Heb geduld, neem je tijd. Het komt vanzelf.

Stel jezelf de vraag: ‘Wat vraagt nu mijn aandacht?’

Je bent niet op zoek, er hoeft niets te gebeuren. Zie het als een uitnodiging aan je lijf om jou te laten voelen wat er is. Haal een keer diep adem en blijf met je aandacht bij je lijf.

Blijf nieuwsgierig

Als er zich een gevoel aandient, begroet het dan. Nou klinkt dat misschien een beetje gek. Je hoeft dat niet hardop te doen en te zwaaien ofzo. Waar het om gaat, is dat je een open houding aanneemt en nieuwsgierig blijft naar wat je lichaam te vertellen heeft. Dus in plaats van het gevoel weg te stoppen (wat je normaal gesproken veel doet), verwelkom je het.

Probeer het dan eens te benoemen. Hoe zou je het gevoel omschrijven? Welk woord past erbij? Het juiste woord vinden, is belangrijk. Het moet kloppen voor jou.

Vraag jezelf ook eens af; hoe lang zit dit gevoel hier?

Blijf er gewoon bij met je aandacht. Doordat je het aandacht geeft, wordt het specifieke gevoel misschien al minder sterk. Mogelijk komt er meer informatie over dit gevoel. Neem er gewoon de tijd voor zolang je wil en laat het zich ontvouwen.

Als je af wil ronden; weet dat je altijd weer terug kan naar deze plek en dit gevoel. Haal een paar keer diep adem en adem langzaam uit. Beweeg je tenen, je handen, rek je lekker uit en open je ogen als je daar aan toe bent.

Voel even hoe je er nu bij zit. Schrijf je ervaring op.

Wil je graag een stapje verder en samen met mij aan duurzame ontspanning werken? Schrijf je onderaan deze blog in voor mijn e-mails.

In mijn praktijk begeleid ik mensen die met veel stress te maken hebben in hun leven. De oorzaken van stress kunnen heel verschillend zijn maar ze hebben allemaal als resultaat dat je het contact met jezelf in meer of mindere mate kwijtraakt.

Ik coach harde werkers naar rust, ontspanning, meer energie en plezier. Zonder in te leveren op je ambities. Wil je meer weten over mijn werkwijze en wat de mogelijkheden zijn, kijk hier verder.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button