WERKEN; HOE VOORKOM JE HET?

WERKEN; HOE VOORKOM JE HET?
18 mei 2020 Frouke Loopik
Werken: hoe voorkom je het?

Hoe voorkom je dat je tóch aan het werk gaat?!

Die laptop staat zo lekker dicht in de buurt en voordat je het weet, zit je weer met dat ding voor je neus ergens aan te werken. Als harde werker staat je hoofd nooit helemaal stil en als je geen slaap nodig zou hebben, zou je al snel vele uren aan het werk zijn. Toch even dat mailtje, of je hebt een lumineus idee dat je echt nú uit wil werken, of je stuurt even snel dat appje…wat een gesprek wordt en weg is je vrije tijd.

Hoe zorg je ervoor dat je ook rust neemt tussendoor? Tijd waarin je lijfelijk helemaal niet met werk bezig bent en waarin je gedachten daar ook even niet mee bezig zijn.

AFSTAND

Het kan een oplossing zijn om fysiek zoveel mogelijk afstand te creëren tussen jezelf en je werk. Door niet thuis te werken of als je daar niet omheen kunt omdat je bedrijf bijna aan je huis vastzit, tijdelijk ergens anders te verblijven. Je zou bijvoorbeeld regelmatig een weekend weg kunnen gaan, of een week in een vakantiehuisje doorbrengen. Dat kun je zelfs doen als je gewoon moet werken. Het geeft je de ruimte om naar je werk toe te reizen en weer terug, waardoor het makkelijker kan worden om je werk los te laten als je “thuis” bent.

PLEK MAKEN

Het is niet voor iedereen en ook niet altijd een optie om fysiek afstand te creëren en dan moet je iets creatiever worden. Begin met het toewijzen van een plek in huis waar je werkt. Dat hoeft niet eens een aparte ruimte te zijn waar je een heel kantoor in bouwt, al mag dat natuurlijk wel als je dat graag wil.

Begin met te besluiten waar in huis jij prettig werkt. Aan de eettafel of aan een bureau in de bijkeuken? Het enige wat ik afraad, is het te doen op plaatsen waar je ontspant en slaapt. De bedoeling is dat je jouw lijf en je brein een nieuwe gewoonte aanleert. Namelijk; aan de hoek van de eettafel werk ik, op de bank ontspan ik. Mensen zijn gewoontedieren en die kun je trainen. Ook jezelf.

DOE EENS IETS GEKS

Leg op die werkplek een A4tje op de grond, waarop je het woord WERK hebt geschreven. Als je het hebt neergelegd, ga je er even met beide voeten op staan of je gaat erop zitten als het onder je stoel ligt. Nu ben je op je werk. Lijkt gek, werkt wel 😉

Op die werkplek, leg je ook een paar spullen die je regelmatig nodig hebt terwijl je werkt. Je laptop, een notitieblok, pennen, een stift, je agenda. Het is irritant om spullen steeds te moeten verplaatsen dus daarmee maak je het makkelijker voor jezelf om daar ook daadwerkelijk je werk te doen.

Maar wat nou als je al een volledig ingerichte werkplek hebt in of aan huis en het lukt je nog steeds niet om te stoppen met werken?

STRUCTUUR

Dan is het tijd om afspraken met jezelf te maken en structuur in je dag te brengen. Als je op kantoor zou werken, hoe zou je werkdag er dan uitzien? Wanneer neem je pauze en waar ga je dan naartoe? Er is geen enkele reden waarom je dat anders zou moeten doen als je thuis bent.

Bepaal rond welke tijd je lunchpauze neemt en leer jezelf aan om dat ergens anders dan in je werkruimte te doen. Ga naar buiten, loop een rondje en lunch in huis aan de eettafel. Wellicht samen met je gezin? Hartstikke gezellig!

Doe dit minimaal een week en dan beginnen je brein en je lijf er al aan te wennen.

PAUZE

Observeer jezelf eens en ontdek rond welke tijden je productief bent en wanneer je een beetje inkakt. Dat is meestal omdat je wel een pauze kunt gebruiken. En met een pauze voorkom je sowieso dat je al je energie opmaakt zonder het aan te vullen. Met voldoende pauzemomenten ben je zelfs productiever dan als je gewoon aan één stuk doorwerkt. Dat is allang bewezen.

BEGIN DE DAG GOED

De allersnelste manier om ervoor te zorgen dat je balans brengt tussen werkuren en ontspanning, is om je dag te beginnen met een ochtendritueel. Je staat iets eerder op dan je huisgenoten en die tijd besteed je aan jezelf door middel van een work-out, yoga, mediteren, wandelen, schrijven of lezen. Of iets anders waar jij meer rust en energie van krijgt.

Een regelmatige vakantie schijnt ook goed te werken om afstand te nemen van je werk. Ooit heb ik ergens opgevangen dat je elke drie maanden minstens een week op vakantie moet gaan. Ik weet niet of daar een wetenschappelijke onderbouwing voor is maar het klinkt niet geheel onprettig.

PRIORITEIT #1

Mogelijk is dit allemaal niet nieuw voor je en denk je na het lezen van deze blog dat je het nu écht gaat doen. Onthoud dat wat ik je ook vertel; uiteindelijk komt het neer op jou. Jij bent degene die bepaalt wat prioriteit heeft en of je je aan de afspraken met jezelf wil houden. Zet dit bovenaan je prioriteiten en doelen lijst, geef er net zoveel focus aan als je aan je werk geeft en dan heb je het binnen no time voor elkaar. Beloofd.

Wil je meer tips en inspiratie en gecoacht worden vanuit je mailbox? Meld je dan hieronder aan voor mijn ‘meer rust, meer energie’ e-mails

In mijn praktijk begeleid ik mensen die met veel stress te maken hebben in hun leven en onder hoge druk staan. De oorzaken van stress kunnen heel verschillend zijn maar ze hebben allemaal als resultaat dat je het contact met jezelf in meer of mindere mate kwijt raakt.

Ik coach harde werkers naar meer rust, ontspanning, energie en plezier. Zonder in te leveren op je ambities. Wil je meer weten over mijn werkwijze en wat de mogelijkheden zijn, kijk hier verder.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Call Now Button